Arabia Saudyjska 3 - Taif
W dzisiejszym odcinku "Elegant na szlaku" - wycieczka w okolice miasta Taif, szczyt Jabal Dakka, małpy i inne takie :P na koniec bonus w postaci filmiku pt. "jak prowadzi się auto w burzy piaskowej" ;)
#własne 3wlasne #podróż #arabiasaudyjska

Ale od początku. Standardowo - koordynaty od lokalsów, wypożyczone auto i w drogę. Celem tej wycieczki był region Ta'if w prowincji Mekki. Konkretnie szczyt Jabal Daka. Najwyższy w regionie. Wyruszyliśmy na dwa samochody o poranku w doskonałych nastrojach. Do pokonania mieliśmy trochę ponad 200 km. Droga upłynęła bezproblemowo. Prowadziła przez zbocza gór (więc malownicze serpentyny - zaliczone) no i typowo arabskie półpustynie.

Arabia Saudyjska 3 - Taif
Region Ta'if znany jest z upraw winorośli, granatów, róż, fig i miodu. Przez mieszkańców Saudii traktowany jako letnia stolica kraju. Region typowo rolniczy, ale dzięki położeniu i górzystemu otoczeniu, temperatury są tu odrobinę niższe niż w reszcie kraju.

Nie udało nam się dotrzeć na sam szczyt Jabal Daka. Oficjalnie... Na samej górze znajduje się coś na kształt rozgłośni radiowej/ czy innej tego typu placówki z masą anten, otoczona dookoła góry płotem. Na szczęście wraz ze znajomym wyłapaliśmy po drodze dziurę w płocie i nie zastanawiając się długo - przeszliśmy chcąc sprawdzić co jest wyżej. Niestety nic ciekawego tam na nas nie czekało... Poza ciekawszymi widokami ;)

W drodze powrotnej zawinęliśmy na miejscowy targ z owocami. I jedno muszę przyznać. Tak jak nie wszystkie potrawy do końca w Saudii mi odpowiadały, tak tamtejsze owoce to niebo w gębie! Jeśli tylko będziecie mieli okazję - próbujcie ;) My zrobiliśmy zapasy dla siebie i z jeszcze jednego powodu o czym za chwile.

Arabia Saudyjska 3 - Taif
A jako, że nie funkcjonuje tam nic na kształt Sanepidu, jadłem tam najlepszą kukurydzę pod słońcem. Za odpowiednik złotówki. Podawana w kawałku papieru. Delicje! Delikatnie przypalona ale jak doskonała w smaku!

Jednak głównym powodem dla którego odwiedziliśmy ów targ owocowy była znajdująca się obok istna kolonia małp. Nie było samochodu, który jechał tą trasą i nie zatrzymał się obok nich. Dokarmiane przez przejeżdżających mają się jak pączki w maśle.

Mimo wszystko trzeba na nie uważać. Tak - wyglądają przyjemnie i niegroźnie jednak często zaglądają do wnętrz samochodów w poszukiwaniu większej ilości owoców. Byłem świadkiem tego jak trzy takie "słodkie" małpeczki wbiły się do jednego z zaparkowanych samochodów przez otwartą szybę... Ciężko było je później z nich wypłoszyć właścicielom samochodu. Tym bardziej, że są tak przyzwyczajone do obecności człowieka w pobliżu. Więc strachu nie czują na pewno.

Arabia Saudyjska 3 - Taif

Oczywiście jak to na kraj muzułmański przystało... i trasę obok Mekki. Świętego miejsca muzułmanów. Nie obyło się bez takich znaków. I uprzedzając pytania - to nie są żarty. Grupka znajomych podróżująca tą trasą innego dnia przypadkowo pomyliła trasy. Zostali zatrzymani przez policję religijną patrolującą drogi. Po długim czasie oczekiwania na "wyrok" bez paszportów (które zabrali funkcjonariusze do kontroli), w eskorcie dwóch radiowozów zostali przetransportowani na trasę dla nie-muzułmanów.

No i obiecany bonus. Jazda w "burzy" piaskowej. Ogólnie rzecz ujmując nic nadzwyczajnego ;) ot zawiewa piachem z pustyni. W miastach robi to większe wrażenie ;) Na Trasie są to zwykłe podmuchy piachu. W mieście jednak - w górę wznosi się drobny pył, bardzo uciążliwy. Sprawia, że łapanie oddechu staje się cięższe, a pole widzenia zmniejsza się. Wtedy warto mieć z sobą jakąkolwiek chustę czy arafatkę by zasłonić usta i nos ;)

Arabia Saudyjska - Jeddah
Dzisiaj Kolejna odsłona przewodnika po Arabii Saudyjskiej ;) Tym razem słów kilka o mieście, w którym przyszło mi spędzić większość czasu - Jeddah (Jeddzie, lub Dżuddzie jeśli mam odmieniać ;P). Na końcu mały akcent Polski ;)

Ale Po kolei. Miasto ma około 2500 tys lat. Wykopaliska w jednej ze starszych dzielnic wskazują na to, że ok. 500 r p.n.e. była to tylko wioska rybacka. Obecnie jest to siedziba nauki, przemysłu, handlu i głównego portu morskiego w kraju. Jednocześnie jest to najbardziej liberalna cześć Arabii Saudyjskiej. Jest to jedna z niewielu części tego konserwatywnego kraju, w którym kobieta przeżyłaby bez burki (ale w Abaji), a mężczyzna w szortach.

#wlasne #podroz #arabia #elegant

Arabia Saudyjska - Jeddah
Ogrom ludności napływowej - nie tylko muzułmanów, ale także w dużej mierze Europejczyków - wpływa na rozwój tego regionu. Ściągani są tu głównie specjaliści - lekarze, architekci, fizjoterapeuci, inżynierowie. Mimo wszystko - nie muzułmanie lokowani są w swojego rodzaju gettach. Są to hotele lub kompleksy hotelowe, ogrodzone wysokim płotem, zza którego Allach nie widzi. Na przykład Europejskiego ubioru u kobiet ;)

Dla nikogo nie będzie to zaskoczeniem - Arabia Saudyjska jest krajem do szpiku muzułmańskim. Cykl dnia wyznaczają modlitwy. Na ich czas zamykane zostają wszelkie sklepy, kawiarnie czy stragany. Na szczęście z ratunkiem przychodzi technologia - można znaleźć na prawde multum aplikacji pozwalających śledzić codzienne ( x5) modlitwy ;)

Saudyjczycy lubią mieć wszystko największe. Dlatego też w Jeddzie znajdziecie największą na świecie fontanne. Wysokość słupa wody waha się między 260 a 312m n.p.m. zależnie kto mierzy :P znajduje się na terenie letniej rezydencji Rodziny Królewskiej. Mimo to - można ją zobaczyć w zasadzie z każdego miejsca w mieście.

Arabia Saudyjska - Jeddah

Mimo, że nie powiedzą tego wprost- Saudyjczycy są zakochani w Amerykańskiej kulturze. Począwszy od Samochodów - rodem ze zdjęcia powyżej (de facto - zauważone przypadkiem, podczas spaceru do centrum handlowego), po przez amerykańskie lodówki z lat 80. czy 90. po amerykańskie radiowozy będące atrakcją dla lokalnej gawiedzi. Nie liczcie na to, że się do tego przyznają...

Na każdym Straganie, przy każdym targowisku, spotkasz handlarzy chcących zarobić na nie-muzułmankach. Te bowiem nie muszą nosić czarnych Burek. A Abaje. nie mają też obowiązku zakrywania twarzy, czy włosów.

Mimo wszystko - każdy mieszkaniec Arabii stara się godnie żyć. Nie brak tu Galerii Handlowych, sklepów z elektroniką, czy marketów. Ale zwykle usługi krawieckie też mają swój klimat.

Arabia Saudyjska - Jeddah
a na koniec. Tak jak obiecałem. Arabowie mają niesamowitą słabość do słodyczy. Podczas pobytu tam odniosłem wrażenie, że nie znają półśrodków. Coś musi być albo słodkie (baklawa), albo niesamowicie doprawione i ostre (przykładem mogą być ich potrawy z jagnięciny, których nazw nie jestem w stanie powtórzyć). Mimo wszystko - na marketowych półkach udało się wyłapać rodzimy produkt. Oczywiście okraszony lokalnym opisem.

W kolejnej wrzucie - wycieczka i karmienie małp z ręki. Pod warunkiem, że ta część wam przypasuje ;)

Arabia Saudyjska - Moon Valley
Dziś nadszedł czas na moją pierwszą wrzutkę. Praca pozwala mi dużo podróżować i zaspokaja rządzę poznawania świata. Dzięki niej udało mi się zwiedzić m.in.: Arabię Saudyjską, o której mowa będzie dzisiaj ( i może w kilku kolejnych wrzutkach, jeśli ten typ przypadnie wam do gustu:) ). A dlaczego akurat Arabia Saudyjska na start? Bo w momencie jej zwiedzania nie było tam turystyki. Dopiero od Kwietnia minionego roku powróciła możliwość aplikowania o wizy turystyczne. A zwiedzanie kraju, w którym nie ma hord Januszy i Grażyn (różnej narodowości) zadeptujących wszystko w okół, ma swój niebanalny klimat.

Informacji o jakichkolwiek ciekawszych miejscach zdobywaliśmy od miejscowych - jakichkolwiek informacji turystycznych na dany moment też w zasadzie nie było. Więc, gdy któryś z nas usłyszał o czymś ciekawym - wynajmowaliśmy samochód, wstukiwaliśmy koordynaty w GPS i w drogę!

Na początek - Moon Valley, Czyli Dolina Księżycowa
Znajduje się około godziny drogi od jednego z większych miast Królestwa Arabii Saudyjskiej - Jeddy. W zasadzie nie dolina, a bardziej pustynia, usłana ciekawymi formacjami skalnymi, stworzonymi przez naturę przez miliony lat.
Na miejsce prowadzi wąska pustynna droga, pośród mniejszych głazów. Gdy dotarliśmy na miejsce widok zaparł nam dech w piersi. Zrozumieliśmy skąd się wzięła nazwa. Odnieśliśmy wrażenie, jakbyśmy wylądowali na innej planecie. Cisza. I przytłaczający wręcz ogrom pustki, która nas otaczała. Nie licząc stadka wielbłądów - nie było tam nikogo.

Wdrapaliśmy się na największe wzniesienie jakie byliśmy w stanie znaleźć w okolicy, by podziwiać te dzieło natury. Znaleźliśmy około 100m wzniesienie - Udało nam się je zdobyć po godzinie, akurat w sam raz na zachód słońca. Niestety nie mogliśmy tam siedzieć zbyt długo - wiedzieliśmy, że jeśli złapie nas na górze noc, to nie zejdziemy. Więc powoli w coraz większej szarówce zmierzchu schodziliśmy uważając na gładkich skałach.
Największa nagroda czekała na nas gdy już dotarliśmy do samochodu. W całkowitej ciemności (po wyłączeniu latarek) niebo usłane było tysiącami gwiazd. Najbliższe zabudowania oddalone były mniej więcej o 30 min drogi i żadne światło nie "zabrudzało" nocnego nieba. Przepiękny spektakl, którego niestety nie był w stanie uchwycić mój aparat...

Polecam te miejsce z czystym sumieniem każdemu, komu uda się kiedykolwiek dotrzeć do Saudii ;)

#saudia #wlasne #podroz #moonvalley

Najlepszy komentarz:

zbisty2 3 dni temu, 02 stycznia 21:31
0  0

zazdro!

elegant 3 dni temu, 02 stycznia 22:42

@zbisty2: poczekaj, aż zobaczysz resztę relacji z Saudii ;)

zbisty2 2 dni temu, 03 stycznia 22:02
0  0

@elegant: jaki zawod pozwolil Ci zwiedzic ten kraj? ^^
chetnie zobacze reszte Twoich przygod!

elegant przedwczoraj o 07:48
0  2

@zbisty2: jestem stewardem w czarterowych liniach lotniczych ;)